Wednesday, August 19, 2009

Orang Tak Senang Melihat Kita Senang

Orang Tak Senang Melihat Kita Senang

Kita boleh terperangkap masuk ke pemikiran negatif tak sampai satu saat sebab kita biasanya cepat naik marah. Orang sekeliling akan berusaha sekuat mungkin membuat kita marah, membuat kita geram. Kekadang sengaja nak mengenakan kita, supaya kita cepat marah.

Mereka seronok kacau kita.

Bila Anda memilih untuk menjadi sesuatu yang lain dan lari dari kebiasaan, Anda akan berdepan dengan seribu satu kesusahan, halangan, cabaran, tekanan, kemarahan dan kerumitan sebab tak ramai orang suka melihat Anda senang.

Tak ramai orang suka melihat Anda berusaha memperbaiki diri Anda. Buka mata, lihat sekeliling Anda lalu fikir, Anda akan setuju dengan apa yang saya kata.

Nak lawan fikiran negatif, caranya fokus fikiran 100% pada yang positif! Jangan lawan fikiran negatif, tapi latih diri untuk sentiasa ke arah fikiran positif. Lama-kelamaan diri Anda akan terbiasa berfikiran positif!.

Sebab? Apa yang kita lawan, itulah yang akan makin banyak kita dapat. Kita lawan penyakit, kita akan makin banyak dapat penyakit kerana difikiran kita penuh dengan perkara-perkara berkaitan penyakit.

Jadi, mengapa kita tak fokus pada usaha membina kesihatan?

Bukankah itu penyelesaian yang lebih baik kesannya?

Telandan yang kita dapat pelajar kali ni adalah, kita kena terima hakikat, orang tak senang melihat kita senang. Mereka tak senang melihat kita rajin memperbaiki diri, sebab mereka tak suka kita lebih maju daripada mereka.

Lupakan mereka, biarkan mereka. Diri kita, kejayaan kita, itu lebih penting dari asyik melayan sakit hati kita pada orang yang tak senang melihat kita senang.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Join