Sunday, August 23, 2009

Buruknya Bersangka Buruk



Apa yang kita fikirkan selalu, itu yang akan didatangkan dalam hidup kita.

Bila kita selalu bersangka baik, hormat pada orang, jujur dan berkata yang baik-baik di mulut juga dihati, pasti semua yang baik-baik akan didatangkan pada kita. Bentuknya, situasinya, suasananya tak tentu cemana, tapi yang pasti, berbentuk baik. Kesannya, kita terdorong untuk mencapai kecemerlangan kerana kita termasuk ke dalam situasi yang baik-baik.

Bila kita selalu bersangka buruk, tidak merasa tenang, semua yang buruk-buruk akan didatangkan pada kita. Saya, pernah bersangka buruk. Kesannya, saya mendapat balasan yang buruk-buruk dan termasuk ke situasi yang buruk-buruk, antaranya kegagalan dan kesilapan. Situasinya, suasananya, orang-orangnya, semua yang buruk-buruk belaka.

Selepas mengkaji, rupa-rupanya semua tu berpunca dari fikiran saya. Saya tengok orang yang hatinya baik, sering ditemukan dengan situasi yang baik-baik, mendapat segala yang baik-baik, antaranya kerja tetap, kemurahan rezeki, kebahagiaan berkeluarga dan ketenangan hidup. Dari situ, saya tekad merubah fikiran dengan merubah fokus kepada semua yang baik-baik, sentiasa bersangka baik dalam apa jua keadaan.

Ambil pengajaran. Sedarlah betapa buruknya sikap bersangka buruk pada orang sekeliling, pada kawan-kawan, pada kenalan kita juga pada sesuatu yang diusahakan oleh orang lain. Bila kita bersangka buruk pada orang, apa yang kita sangkakan itu akan didatangkan dalam hidup kita kerana apa yang kita fikirkan, menjadi satu doa pada Allah supaya DIA memunculkan apa yang kita doakan tu dalam hidup kita.

Mungkin saya pernah katakan hal ini dalam artikel lain. Tapi, saya dan Anda kerap lupa, sebab itu kita sama-sama sering mengingatkan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Join